Ředitel závodu v Brně zabránil Šafářovi zvítězit v jeho premiéře s formulí 3!
Pokora, skromnost, méně mluvit a více dělat.., to jsou, mimo jiných, vybrané vlastnosti úspěšných závodních jezdců.
Jenže úspěšný závodní jezdec monopostů je také velký individualista, který je zvyklý že má jen co si sám vydobude. Musí jezdit vždy na limitu, být neústupný v soubojích na dráze a vždy se snažit vyhrávat. Závodní jezdci v otevřených monopostech riskují své zdraví více, než jezdci v závodních vozech se střechou, všichni dohromady však do automobilových závodů dávají celé srdce a velké finanční částky, aby získali další a další vítězství.
20.letá vycházející hvězda českého okruhového sportu Vašek Šafář, je typem takového závodníka. Vašek Šafář závodil druhý zářijový víkend na Podzimní ceně Brna / Masaryk Racing Days, vrcholném podniku letošní české motoristické okruhové sezóny, poprvé s monopostem formule 3 u rakouského týmu Franz Woess racing. Šafář, jezdec formule F4, překvapil svou rychlostí enklávu formulí 3, protože bez jediného testu zajížděl od začátku časy srovnatelné se špičkou F3 ve FIA-CEZ / ESET V4 CUP závodech. Jel ve monopostu F3 Dallara 308 Opel Spiess, který měl v Brně přezdívku „Ferrari aus Linz“. Vašek odjel ve čtvrtek 3 volné tréninky a právě ve 3.free practice už vyhrál. Předčil tak poprvé zkušené jezdce: Sandro Zeller, Paolo Brajnik, Philipp Regensperger, Kurt Böhlen nebo Andrea Cola.
Vašek Šafář vybojoval v odpoledním pátečním kvalifikačním tréninku pole position! Kdy svůj best lap zajel již ve 2.kole a zastavil aby šetřil pneu pro race1. Když se k němu Sandro Zeller přiblížil asi po jeho 8 odjetých kolech na 0,2 vteřiny, tak Šafář vyjel, zajel 2 kola a jako jediný prolomil 1:53:000! Letošní šampionát FIA-CEZ a ESET V4 CUP tak měl hned nového adepta na vítězství v závodě.
Šafář, stále si zvykající na „novou“ F3 odstartoval hůře, než jeho soupeř v duelu sobotního závodu Sandro Zeller. Severočeský jezdec pronásledoval švýcarského polemana celý závod a čekal na příležitost, která přišla v 10 kole ve 2.zatáčce, kde Šafář překvapil Zellera a z velké dálky jej předjel na brzdy a během jediného kola mu ujel o 1,5 vteřiny! Po závodě Šafář řekl. „V závěsu za Zellerem jsem neměl v zatáčkách přítlak, ten mi vzalo Zellerovo auto a moje formule tak neseděla. To, co jsem na Sandra najel na stadionu a v posledním esíčku mi stačilo akorát na to, že jsem se za ním vždy docvakl a držel celou rovinku a v 1.zatáčce jsem byl bez přítlaku a Sandro mi zase ujel ke stadionu. Jakmile jsem se dostal do čela, auto sedělo a jel jsem jak po kolejích a „problém“ byl vyřešený!“ řekl Šafář s úsměvem. V cca poslední třetině závodu na 25 min. (13.kol), jeden z vozů ze zadních pozic zůstal stát za Schwantzovkou na pravé části trati mimo ideální stopu a jezdec z něj vystoupil a šel za svodidlo. Byly vyvěšeny pochopitelně žluté vlajky a v tomto místě žlutá vlála asi 2 kola. Projíždějící vozy neměly sebemenší problém odstavenou formuli míjet, protože jezdily po opačné části dráhy. Leader závodu Šafář dokončoval 11.kolo s náskokem cca 1,6 vteřiny před Zellerem. A právě v nedokončeném 11.kole došlo k politováníhodné události, která zabránila po mnoha letech zvítězit v F3 českému reprezentantovi na domácí trati: ředitel závodu závod ukončil červenou vlajkou! Šafáře tak připravil o vítězství, protože dle regulí byly vyhlášeny oficiální výsledky 2 kola zpět před vyvěšením červené vlajky. Sandrovi Zellerovi tak spadlo do klína vítězství, které mu nepatřilo. Budiž mu ke cti, že si k Šafářovi nepřišel po slavnostním vyhlášení pro zlatý pohár a věnec, kterými byl Šafář oceněn.
V takové situaci pokora, skromnost a méně mluvení přestává mít smysl, protože jediné co úspěšného jezdce zajímá je vítězství a když vyhrávání brání neprofesionalita, špatné rozhodnutí pod tlakem a vlastně i absence slušnosti vedení závodu se omluvit za překaženou domácí výhru…. To závodník nikdy nepochopí, protože za neprofesionální přístup nebo špatné rozhodnutí platí jezdci těžkými zraněními nebo cenou nejvyšší…. Objektivně je však nutno dodat, že v současnosti nejezdí na velké světové okruhové závody téměř žádní jezdci a činovníci už vůbec ne a podle toho české okruhové závody také vypadají.
Tragikomická situace proběhla při slavnostním ceremoniálu, kdy byl Vašek Šafář vlastně nesprávně dekorován jako vítěz, Sandro Zeller vyhlášen jako druhý a Philipp Regensperger jako třetí. Postavou malý a štíhlý Franz Woess vyzvedl Vaška Šafáře u parc fermé po tehdy ještě vítězném závodě nad hlavu, protože po letech viděl své „Ferrari z Lince“ první v cíli! Teprve po vyhlášení bylo oznámena anulace Šafářova vítězství a odsunutí na 2.místo. Vašek má malé zadostiučinění, že získal v 1.závodě alespoň nejrychlejší kolo, které zajel hned ve 2.kole.
Nedělnímu druhému závodu předcházela pro F3 velmi příznivá ranní kvalifikace už v 8:30, protože chladná rána motorům svědčí. Vašek Šafář chtěl atakovat čas Christopher Höher (1:51:500 sec.), který jej zajel se shodnou Dallarou 308 před několika lety. V kvalifikaci byl však takový provoz, že to nebylo možné. Šafář získal pole position díky kolu, ve kterém předjel asi 5 monopostů a počítal s časem 1:55,000, na časomíře se však ukázal čas 1:52,790 sec. Ještě o 0,2 sec. lepší než v páteční Q1! Při dalším rychlém pokusu a jízdě na limitu se v zatáčce objevil pomalejší monopost, jako obvykle jej Vašek objel vnějškem po zeleném koberci, který však byl ráno ještě dost mokrý a s namočenými koly v následující zatáčce dostal hodiny a byl kvůli němu přerušen kvalifikační trénink. Že tímto okamžikem prohraje nedělní souboj o prvenství mezi F3 a přijde o sadu pneumatik pro race 2, ještě nemohl tušit ani on sám. Po zajetí do boxů a Vaškově prosbě o kontrolu předních kol měly oba předky mírný nepatrný náznak probrždění, kola však při jízdě nevybrovala. Vašek chtěl přesto na gumách startovat do 2.závodu, že si dá pozor na další probrždění, aby se místo více nezhoršilo, ale bylo podle něj lepší jet na těchto pneu, které měly 7kol než na pneu ze sobotního závodu, které měly i s Q1 kol 17.-náct….Tým Vaškovi sdělil, že nechtějí riskovat a že dají 2 gumy na předek ze soboty. Vašek souhlasil s vědomím, že asi ví co dělají, když měl od čtvrtka monopost, zajíždějící nejrychlejší kola mezi F3 a vlastně mezi všemi vozy Masaryk Racing Days 2018. Pak asi došlo k nedorozumění a mechanici vyměnili nejen přední , ale také zadní gumy a tak Vašek absolvoval nedělní závod na staré kompletní sadě! Po celý závod jeho Dallara neseděla a Vašek nemohl jet naplno v zatáčkách, ve kterých už od volných čtvrtečních tréninků držel plyn více než v nedělním závodě! Tuto chybu bere na sebe Vaškův otec, že si nevšiml označených zadních pneu ze soboty, které mechanici omylem namontovali. Vašek tedy dojel v nedělním závodě druhý za zaslouženým vítězem Sandro Zeller a třetím Paolo Brajnik, temperamentní Ital si po sobotě , kdy v Parc fermé nechtěl ani vylézt z auta, spravil chuť a stál na bedně. Nejrychlejší kolo závodu zajel Zeller, když byl o 0,2 sec. rychlejší než Šafářovo best lap.
Obrovský dík patří mateřskému Vaškovu týmu GT2 Motorsport Milana Galáše a sponzorům, kteří pomohli realizovat letošní závodění: KM TRADING CZ s.r.o., Severočeské doly a.s., Město Ledvice, Altep s.r.o., Vratmont s.r.o., Lutopol Europe Ltd., V-Klima s.r.o., Kapitol a.s., Optika Slavíková, Gentleman Ústí nad Labem. Poděkování patři také fanouškům brněnských závodů, kteří přijeli a hlavně na stadionu Vaškovi ve stoje tleskali!
PR Vašek Šafář 11.9.2018
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!